INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS ILMU KHAS TUGASAN KERJA KURSUS |
TAJUK PROGRAM : PISMP (PEND. JASMANI) | | NAMA GURU PELATIH : | ||
| | | ||
TAJUK KURSUS : PJM 3110 KURIKULUM DAN PEDAGOGI PENDIDIKAN JASMANI | | SEMESTER : 4 | ||
| | |||
TARIKH MULA TUGASAN | 23 JULAI 2012 | TARIKH HANTARTUGASAN | 17 OGOS 2012 | |
| | |||
- Pelajar dapat menjelaskan kaedah dan gaya pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani yang sesuai berpandukan maklumat yang diperolehi dari pelbagai sumber
- Pelajar dapat mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran berkaitan secara kontekstual bersesuaian dengan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani untuk sekolah rendah
- Pelajar dapat bekerjasama dan berinteraksi dalam pelbagai situasi dan keadaan
- Bertanggungjawab terhadap pelajar dalam aspek keselamatan, bimbingan dan kebajikan tanpa mengira agama dan bangsa
- Berkeyakinan dan berupaya mengguna multimedia dan kemudahan teknologi ke arah kecemerlangan profesion keguruan khususnya dalam bidang PJ
Kerja Kursus ini bagi menilai Hasil Pembelajaran 1, 2, 3 dan 5.
Objektif Tugasan
Pelajar dapat melaksanakan tugas-tugas berikut :
- Menyediakan satu rancangan pengajaran harian yang lengkap mengikut format dan butiran yang ditetapkan
- Melaksanakan sesi pengajaran mikro berdasarkan rancangan pengajaran harian yang disediakan
- Membuat rakaman sesi pengajaran yang dilaksanakan dari mula hingga akhir
- Menghasilkan refleksi yang lengkap berkaitan dengan pengajaran yang dilaksanakan
KURIKULUM DAN PEDAGOGI PENDIDIKAN JASMANI (50 %)
Proses pengajaran dan pembelajaran melibatkan fasa persediaan, pelaksanaan dan refleksi. Untuk menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang baik dan berkesan, persediaan yang lengkap dan sempurna perlu diberi penekanan.
Sehubungan dengan itu, anda dikehendaki menyediakan satu rancangan pengajaran harian yang lengkap dan melaksanakan pengajaran tersebut. Di samping itu, anda juga dikehendaki :
(a) Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber tentang kaedah dan strategi pengajaran yang sesuai untuk mengajar kemahiran dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani
(b) Menyediakan satu rancangan pengajaran harian yang lengkap mengikut format yang ditetapkan
(c) Merakam sesi pengajaran mikro berdasarkan rancangan pengajaran yang disediakan
(d) Menghasilkan refleksi yang lengkap berkaitan dengan sesi pengajaran hasil dari rakaman yang telah dibuat secara kritikal
(e) Penyediaan bahan-bahan bukti (Gambar, rakaman video, sumber internet dan sebagainya)
Panduan Pelaksanaan Kerja Kursus
1. Tugasan hendaklah dibuat secara INDIVIDU.
2. Anda dikehendaki memilih satu tajuk dari rancangan pelajaran semester yang sedia ada bagi pengajaran selama 30 minit
3. Satu sesi pengajaran mikro perlu dilaksanakan selama 15 minit berdasarkan rancangan pengajaran harian yang disediakan dalam kumpulan kecil
4. Anda perlu melampirkan gambar-gambar dan rakaman video bagi sesi pengajaran yang dijalankan.
5. Format penulisan tugasan adalah seperti berikut;
I ) Font Arial
II ) Saiz huruf ialah 11
III) Langkau satu setengah baris
IV) Rujukan mengikut format APA
V ) Lampiran
6. Muka hadapan kerja kursus mengandungi:
· Nama Pelajar
· No. Kad Pengenalan
· Angka Giliran
· Kelas / Opsyen
· Mata Pelajaran
· Nama Pensyarah
6. Keseluruhan isi dan pengolahan perlu menunjukkan keaslian, kematangan hujah dan ilmiah. Amalan plagiat tidak dibenarkan
7. Panjang tugasan tidak melebihi 12 muka surat (tidak termasuk persembahan visual)
8. Tugasan ini membawa markah 100 dan wajaran 50%.
Tugasan yang baik harus menunjukkan kriteria-kriteria berikut:
- Tugasan anda perlu merangkumi perkara berikut :
i. Rancangan pengajaran harian yang lengkap
ii. Rakaman sesi pengajaran yang dijalankan
iii. Refleksi lengkap berkaitan sesi pengajaran yang dirakam berdasarkan format berikut :
- Prestasi keseluruhan
- Masalah yang dihadapi
- Cadangan penyelesaian masalah
- Cadangan masa hadapan
- Keseluruhan isi dan pengolahan perlu menunjukkan keaslian.
- Format dan isi perlu jelas dan koheren.
- Penulisan kertas kerja harus menunjukkan kefasihan bahasa, kematangan hujah dalam menterjemah maklumat secara analitikal (terutama dalam mencadangkan masalah taktikal dalam permainan)
Kriteria Pemarkahan
Tugasan akan disemak berdasarkan kriteria pemarkahan yang disediakan.
Tugasan disediakan oleh Disahkan oleh
_______________________ _______________________
HAFIDZAH BT. ABD. KHAFIDZ (MOKHTAR AHMAD)
IKMALHISAM B. DAROJI
INSTITUT PERGURUAN ILMU KHAS
JADUAL PENENTUAN TUGASAN
JABATAN : JABATAN SAINS SUKAN
MATA PELAJARAN : KURIKULUM DAN PEDAGOGI PENDIDIKAN JASMANI (PJM 3110)
KUMPULAN : PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN IPGM (PISMP IPGM) AMBILAN JANUARI 2011
SEMESTER : EMPAT
BENTUK KERJA KURSUS : PROJEK
SPESIFIKASI TAJUK | BENTUK KERJA KURSUS | WAJARAN | CATATAN |
KURIKULUM DAN PEDAGOGI PENDIDIKAN JASMANI TAJUK: 1.6 Persediaan rancangan pengajaran harian 1.8 Pengajaran mikro dan Refleksi Pengajaran | PEMEROLEHAN ILMU i. Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber tentang kaedah dan strategi pengajaran yang sesuai untuk mengajar kemahiran dalam Pendidikan Jasmani PENGUASAAN ILMU I. Menyediakan satu rancangan pengajaran harian yang lengkap II. Melaksanakan sesi pengajaran berdasarkan persediaan yang telah disediakan dari fasa pengenalan hingga ke fasa penutup PEMINDAHAN PEMBELAJARAN i. Membuat penilaian sesi pengajaran yang dijalankan ii. Menghasilkan refleksi yang lengkap berkaitan dengan sesi pengajaran hasil dari rakaman yang telah dibuat SAHSIAH
| 10% 30% 30% 20% 10% | Tugasan Individu Tugasan Individu Tugasan Kumpulan Tugasan Individu |
Jumlah | 100 % | |
INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS ILMU KHAS
RUBRIK PEMARKAHAN
JABATAN : JABATAN SAINS SUKAN
MATA PELAJARAN : KURIKULUM DAN PEDAGOGI PENDIDIKAN JASMANI (PJM 3110)
KUMPULAN : PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN AMBILAN JANUARI 2011
SEMESTER : EMPAT
BENTUK KERJA KURSUS : PROJEK
ASPEK DINILAI | PERUNTUKAN MARKAH | ||||
PEMEROLEHAN ILMU (25%) | 9-10 | 7-8 | 5-6 | 3-4 | 1-2 |
Pelbagai sumber (10 %) | Sumber tepat, menarik dan sesuai dengan maklumat yang dikumpul. Menyertakan 4 atau lebih jenis sumber | Sumber tepat dan sesuai dengan maklumat yang dikumpul. Menyertakan sekurang-kurangnya 3 jenis sumber | Sumber sesuai tetapi kurang tepat dengan maklumat yang dikumpul. Menyertakan sekurang-kurangnya 3 jenis sumber | Sumber kurang sesuai dan kurang tepat. Menyertakan 2 jenis sumber | Sumber tidak tepat dan tidak sesuai. Menyertakan hanya satu jenis sumber |
| 25 - 30 | 19 - 24 | 13 - 18 | 7 - 12 | 1 - 6 |
Penyediaan RPH (30 %) | Persediaan RPH yang sangat rapi, lengkap dan sistematik | Persediaan RPH yang rapi, lengkap dan sistematik | Persediaan RPH yang agak rapi, lengkap dan sistematik | Persediaan RPH yang kurang rapi, lengkap dan sistematik | Persediaan RPH yang tidak rapi, lengkap atau sistematik |
Pengajaran Mikro (30 %) | Pelaksanaan P&P yang sangat menarik, ansur maju aktiviti yang sangat sesuai, kawalan kelas yang sangat baik dan butiran mengajar dijelaskan dengan sangat jelas dan sangat terperinci | Pelaksanaan P&P yang menarik, ansur maju aktiviti yang sesuai, kawalan kelas yang baik dan butiran mengajar dijelaskan dengan jelas dan terperinci | Pelaksanaan P&P yang kurang menarik, ansur maju aktiviti yang agak sesuai, kawalan kelas yang sederhana dan butiran mengajar dijelaskan secara ringkas | Pelaksanaan P&P yang kurang menarik, ansur maju aktiviti yang kurang sesuai, kawalan kelas yang agak lemah dan butiran mengajar dijelaskan dengan sangat ringkas | Pelaksanaan P&P yang tidak menarik, ansur maju aktiviti yang tidak sesuai, kawalan kelas yang lemah dan tiada butiran mengajar dijelaskan |
INSTITUT PERGURUAN ILMU KHAS
RUBRIK PEMARKAHAN
JABATAN : JABATAN SAINS SUKAN
MATA PELAJARAN : KURIKULUM DAN PEDAGOGI PENDIDIKAN JASMANI (PJM 3110)
KUMPULAN : PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN IPGM (PISMP IPGM)
AMBILAN JANUARI 2011
SEMESTER : EMPAT
BENTUK KERJA KURSUS : PROJEK
ASPEK DINILAI | PERUNTUKAN MARKAH | ||||
PENGUASAAN ILMU (20%) | 9-10 | 7-8 | 5-6 | 3-4 | 1-2 |
Laporan refleksi P&P semasa Pengajaran Mikro (20%) | Laporan yang sangat terperinci, gambar pelaksanaan yang sangat menarik, ulasan masalah yang dihadapi dan cadangan penambahbaikan yang sangat bernas | Laporan yang terperinci, gambar pelaksanaan yang menarik, ulasan masalah yang dihadapi dan cadangan penambahbaikan yang bernas | Laporan yang agak terperinci, gambar pelaksanaan yang agak menarik, ulasan masalah yang dihadapi dan cadangan penambahbaikan yang agak bernas | Laporan yang kurang terperinci, gambar pelaksanaan yang kurang menarik, ulasan masalah yang dihadapi dan cadangan penambahbaikan yang ringkas | Laporan yang tidak terperinci tanpa gambar pelaksanaan, ulasan masalah yang dihadapi atau cadangan penambahbaikan |
Komitmen (10%) | · Menunjukkan sikap tanggungjawab yang cemerlang · Menunjukkan komitmen yang tinggi untuk menyelesaikan tugasan | · Menunjukkan sikap tanggungjawab yang baik · Menunjukkan komitmen yang baik untuk menyelesaikan tugasan | · Menunjukkan sikap tanggungjawab yang sederhana · Menunjukkan komitmen yang memuaskan untuk menyelesaikan tugasan | · Kurang menunjukkan sikap bertanggungjawab · Menunjukkan komitmen yang rendah untuk menyelesaikan tugasan | · Tidak menunjukkan sikap bertanggungjawab · Tidak menunjukkan komitmen untuk menyelesaikan tugasan |
Disediakan oleh : Disahkan oleh Ketua Jabatan:
HAFIDZAH ABD. KHAFIDZ
Tarikh : 28 Jun 2012 Tarikh :
Format pemarkahan untuk penyediaan Rancangan Pengajaran Harian
Cadangan Format RPH Pendidikan Jasmani KSSR Untuk Sekolah Rendah
Mata Pelajaran : Tarikh :
Standard Kandungan : Masa :
Standard Pembelajaran: Kelas :
Bil. Murid :
Hasil Pembelajaran:
Pengalaman Sedia Ada :
Peralatan :
Elemen Merentas Kurikulum :
Fasa / Masa | Aktiviti / Strategi | Fokus Pembelajaran | Organisasi |
Pengenalan | | | |
Perkembangan | | | |
Kemuncak | | | |
Penutup | | | |
Pemarkahan :
i. Butiran : 2 markah
ii. Standard Pembelajaran : 2 markah
iii. Hasil Pembelajaran : 6 markah
iv. Bahan Bantu Mengajar : 1 markah
v. Elemen Merentas Kurikulum : 1 markah
vi. Aktiviti / Strategi : 4 markah
vii. Fokus Pembelajaran : 12 markah
x. Organisasi : 12markah
Jumlah : 30 markah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan